.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 602400
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : سه شنبه، 5 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : جمعه، 14 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

   
   
 
  
تهاجم بر عزاداري8 - انتقال مراسم عزاداري به اماكن غير سنتي
 
  

 

مقدمه

      دشمنان عاشورا در يك نگاه كوتاه

      راه‌هاي جلوگيري از عزاداري

الف: فعاليتهاي فرهنگي

ب: اعمال قدرت

     چند يادآوري

انواع امام‌شناسي‌ها

برداشت‌هايي از حادثه‌ي كربلا

معيار برداشت از حادثه‌ي كربلا

حادثه‌ي كربلا از ديد بيگانگان

چند نظر ديگر

شعارهاي انتخابي تحليل‌گران حادثه‌ي كربلا

مجالس عزاداري در ديدگاه تحليل‌گران

مخالفت با گريه بر سيّد الشّهدا

انتقاد و مخالفت با مراسم عزاداري حسيني

جلوگيري از عزاداران حسيني

      1- با نيروهاي دولتي

      2- با تدابير گوناگون

        الف: دولتي نمودن عزاداري

        ب: انتقال مراسم عزاداري به اماكن غير سنّتي

        ج: احياي شبيه‌خواني به شيوه‌ي جديد

        د: طرح موضوعات تازه

              1- خرافات

             2- تحريفات

              3- بدعت

              4- دعوت به وحدت

              5- هفته‌ي امر بمعروف و نهي از منكر

              6- نماز ظهر عاشورا

 

 

 

ب: انتقال مراسم عزادارى به اماكن غير سنّتى

«به مناسبت فرا رسيدن ايّام تاسوعا و عاشوراى حسينى... مراسم انس با قرآن ويژه محرّم از سوى واحد خواهران سازمان تبليغات استان يزد در محلّ فرهنگ اين سازمان برگزار گرديد».

روزنامه جمهورى اسلامى - 23/3/75

«به مناسبت اربعين حسينى، دوّمين سوگواره تعزيه در كاشمر... به مدّت شش روز در پارك شهيد عسكرى برگزار مى‏شود».

روزنامه قدس - 19/4/75

 «همزمان با اربعين حسينى... روايات مختلف تعزيه حر... به ترتيب از 17 تا 22 تير ماه هر شب در ساعت 21 در فرهنگسراى نياوران اجرا خواهد شد».

روزنامه اطّلاعات - 21/4/75

 «برپايى مراسم زيارت عاشورا و محافل انس با قرآن از برنامه‏هاى تابستانى دارالقرآن فرهنگسراى خاوران است».

روزنامه سلام - 28/4/75

 «به مناسبت سوگوارى سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) برنامه نخستين شب تعزيه با نام حركت امام حسين (ع) به مكّه مكرّمه روز هجدهم ارديبهشت پس از نماز مغرب و عشا در محلّ نمايش روباز مجتمع فرهنگى صبا برگزار مى‏شود. از علاقه‏مندان به خاندان عصمت و طهارت (عليهم السّلام) دعوت شده است در اين مراسم مذهبى شركت كنند».

روزنامه همشهرى - 18/2/76

 «به مناسبت ماه محرّم در دهه اوّل اين ماه در فرهنگسراى بهمن مراسم زيارت عاشورا و تعزيه برگزار مى‏شود».

روزنامه ايران - 21/2/76

 «تعزيه‏خوانى سرور شهيدان حضرت اباعبداللّه الحسين (ع) هر روز بعد از نماز مغرب و عشا از سوى شهردارى منطقه يك در آمفى‏تأتر بوستان نياوران اجرا مى‏شود».

روزنامه همشهرى - 23/2/76

 «تعزيه... در سينما تأتر تهران... [از طرف] معاونت امور اجتماعى و فرهنگى شهردارى منطقه 17».

روزنامه اطّلاعات - 23/2/76

 «ستاد نماز جمعه تهران اعلام كرد كه به مناسبت فرا رسيدن اربعين حسينى، جلسات سخنرانى به مدّت ده شب در دانشگاه تهران برگزار مى‏شود».

روزنامه كيهان - 25/3/76

 نكته: مسجد در اسلام احكامى دارد و بسيار مقدّس است؛ و نماز در آن از فضيلت خاصّى برخوردار مى‏باشد. ولى در مورد نمازهاى خيابانى هيچ فضيلتى در كتاب خدا و سنّت پيامبر اسلام ذكر نشده است. (منهاى فضيلت نماز جماعت).

حسينيّه در ميان شيعيان و محبّان آل اللّه نيز از قداست و احترام خاصّى برخوردار است. حسينيّه محلّ ابراز عشق عاشقان حسينى، و محلّ توجّه و عنايت اولياى الهى به عزاداران حضرت اباعبداللّه الحسين  عليه‏السلام است. ساختمان حسينيّه با تابلوها و كتيبه‏ها، منبر، آشپزخانه و آبدارخانه آن همه گوياى فرهنگ ديني اصيل است. در و ديوار آن شاهد اظهار تولّي و تبرّي خداجويان است. پاى منبر آن يادآور شفايافتگان حسينى است. قند و چاى و غذاى آن متبرّك بوده و براى شفاى بيماران از آن بهره مى‏برند. خاك كفشدارى حسينيّه سرمه چشم محبّان مظلوم كربلاست و...

پارك و سينما و تأتر و سالن اجتماعات نيز در اذهان اصحابشان يادآور نمايش فيلمهاى... و شركت كنندگان آنچنانى است. انتقال مراسم عزادارى از خانه‏ها و حسينيه‏ها و مساجد و تكايا به پارك و سالن سينما و تأتر و فرهنگسرا يعنى بر گزارى مراسم حجّ ابراهيمى در واتيكان. يعنى حذف حالت عزا از عزاداران حسينى.

 ج: احياي شبيه‏خواني به شيوه‌ي جديد

«مركز هنرهاى نمايشى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، به منظور بررسى دراماتيك آثار نمايشى سنّتى و مذهبى ايران، اجراهاى مختلف از تعزيه حر را همراه با ميز گرد بررسى اين اجراها، با عنوان روايات تعزيه حر و ميز گرد بررسى اجراهاى آن برگزار مى‏كند».

روزنامه اطّلاعات - 21/4/75

 «سؤالهاى يك هنرمند از رئيس‏جمهور آينده... با تعزيه، روحوضى، تأتر اپرا چگونه‏ايد؟ آيا اطّلاع داريد هنرمندانى در ايران هستند كه مى‏توانند حماسه كربلا و تعزيه و تأتر و موسيقى را در قالبهاى تازه و بديع به صحنه بياورند؟ و تالار وحدت را به بزرگترين تكيه دنيا تبديل كنند؟».

روزنامه سلام - 8/2/76

 «تازه‏ترين كار آتيلا پسيانى[1]... كه در سالن چهارسوى تأتر شهر به روى صحنه رفته است... نمايش اوّل در باره سردارى از سپاه يزيدبن معاويه است كه در روز عاشورا در ميان كارزار گم مى‏شود».

روزنامه اطّلاعات - 22/2/76

 «به مناسبت فرا رسيدن ايّام ماه محرّم، كانون سينماتأتر معاونت امور اجتماعى و فرهنگى شهردارى منطقه يازده، بر آن است با همكارى خانه فرهنگ آقا شيخ هادى، در نشستى از حضور محقّق و استاد دانشگاه دكتر جابر عناصرى در شناساندن هرچه بيشتر هنر تعزيه و ريشه‏هاى آن در ادبيّات فارسى و ارتباط آن با حماسه استفاده كند...».

روزنامه اطّلاعات - 23/2/76

«تعزيه خوانى حماسه عاشورا با شركت 40000 شهروند در فرهنگسراى خاوران».

روزنامه همشهرى - 28/2/76

 «به مناسبت اربعين شهادت اباعبداللّه الحسين (ع) و هفتاد و دو تن از ياران باوفاى آن حضرت، اوّلين يادواره تعزيه با شركت گروههاى تعزيه خوان از شهرستانهاى فردوس - سبزوار - كاشمر و گناباد از تاريخ 7 لغايت 11/4/76 به مدّت پنج روز در شهرستان فردوس برگزار خواهد شد».

روزنامه قدس - 9/4/76

 «دوّمين سمينار شبيه خوانى به عنوان شبيه خوانى هنر مردمى... در كتابخانه شهيد  مطهّرى اسلامشهر برگزار مى‏شود».

روزنامه سلام - 14/4/75

 «سوّمين سوگواره تعزيه به همّت حوزه هنرى سازمان تبليغات اسلامى استان كرمان، از شانزده تير ماه برگزار مى‏شود. به گزارش روابط عمومى و بين الملل حوزه هنرى از مجموع كلّيه گروهها تعزيه شركت كننده در اين دوره، هشت گروه به مرحله پايانى راه پيدا مى‏كنند. اين گروهها از 16 تير ماه، تعزيه‏هاى خود را به صورت هر روز يك تعزيه به نمايش در مى‏آورند. هيأت داوران در مراسم پايانى سوّمين سوگواره تعزيه جوايز خود را به بهترين تعزيه‏خوان - بهترين راوى زن - بهترين راوى خردسال و بخشهاى ديگر سوگواره اهدا مى‏كند. مراسم سوّمين سوگواره تعزيه در ميدان عاشوراى سرآسياب فرسنگى كرمان برگزار مى‏شود».

روزنامه رسالت - 14/4/75

 نكته: امروزه مسجدى را كه مؤمنانى از سر صدق و صفا با دستهاى توان‏يافته از ايمان به خدا ساخته‏اند، و در هر گوشه و كنار آن صدها محاسبات معمارى و هنرى به كار برده و به آن استحكام ويژه‏اى بخشيده و آن را در راه خدا وقف كرده‏اند، تا مسلمانان در آن گرد آمده و نماز را به‌پا دارد، به جاى آنكه مركزى باشد براى خداپرستى و مناجات با ربّ غفور، تبديل شده به موزه‏اى براى جهانگردان خوشگذران خدا نشناس؛ تا گامى باشد در جذب توريست و دلار[2].

تعزيه، رسمى است در عزادارى؛ و كسانى در اجراى آن همّت مى‏گماشتند كه مسلمان و مؤمن و عاشق بودند. هيچگاه در تعزيه از نقش‏آفرينى زن بهره نمى‏بردند. نقش‏آفرينان تعزيه هنگام اجراى نقش خود مى‏گريستند؛ و گريه حارث و شمر و خولى هنگام اجراى نقششان تأثير بيشترى در بينندگان داشت.

در عصر ما تعزيه به عنوان هنر مطرح است نه يك عبادت و عزادارى. به همين جهت نمايشنامه‏نويس ارمنى نمايش «سردارى از سپاه يزيدبن معاويه كه در روز عاشورا در ميان كارزار گم شد» را مى‏نويسد و لابد يك هنرمند يهودى زن آن را اجرا مى‏كند، و جمعى از هنر دوستان دختر و پسر به تماشاى آن مى‏نشينند و پس از تماشاى يك نمايشنامه دراماتيك، هنرمندان را با سوت زدن و كف زدن تشويق مى‏كنند.

تعزيه گردانهاى قديم افتخار مى‏كردند كه مى‏توانند مجلس عزايى به پا كنند. برخى از آنان بواسطه نذرى بر خود واجب مى‏دانستند كه در تعزيه نقشى داشته باشند. ولى اكثر هنرمندان امروز در پى نام و نان هستند؛ و آنهايى كه با هزينه‌ي كارهاى هنرى آشنايند به خوبى مى‏دانند كه يك هنرمند تأتر و سينما چه مبلغى دريافت مى‏كند تا نقشى را بازى كند و چه شرايطى دارد. و در پشت صحنه‌ها چه اتّفاقاتي رخ مي‌دهد.

 

اين خبر خواندنى است:

«بيش از 5 ميليارد ريال براى نمايشهاى مذهبى و تعزيه خوانى در ايّام برگزارى مراسم عزادارى امام حسين (ع) در ماه محرّم و صفر هزينه خواهد شد. حجّه‏الاسلام و المسلمين امام جمارانى نماينده ولىّ فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريّه در جمع خبرنگاران ضمن بيان اين مطلب... »

روزنامه كيهان - 20/2/76

 جا دارد از خود و دست‌اندركاران بپرسيم: آيا برگزارى تعزيه‏اى كه نويسنده‌ي آن ارمنى، و بازيگر آن هنرمند تأتر و سينما، و محلّ اجراى آن سالن آمفى‏تأتر... و تماشاچيان آن هنردوستان بى قيد و بند هستند موجب وهن اسلام نيست[3] ؟ و پنج ميليارد ريال هزينه براى آنها از محلّ درآمد اوقاف اشكالى ندارد؟

 د: طرح موضوعات تازه

 1 - خرافات

«آيه‏اللّه جوادى آملى با اشاره به فرا رسيدن ماه محرّم اظهار داشت: اميدوارم روحانيان حوزه‏هاى علميّه با حضور در مناطق مختلف كشور مردم را به وظايف دينى خود آشنا كنند. وى در پايان از عزاداران خواست كه از انجام اعمال خرافى در عزادارى خوددارى كنند».

روزنامه كيهان - 20/2/76

 «سازمان تبليغات اسلامى در آستانه فرارسيدن محرّم الحرام با صدور اطّلاعيه‏اى توصيه‏هاى لازم را در باره رعايت حرمت ايّام نهضت خونين عاشوراى حسينى اعلام كرد...

1 - مردم را نسبت به فلسفه قيام اباعبداللّه (ع) و پرهيز از اعمال خرافى كه موجب وهن اسلام است توجيه نمايند».

روزنامه جمهورى اسلامى - 17/2/76

 «جامعه دينى بايد مستمرّا پالايش شود؛ مستمرّا عادت‏زدايى شود؛ مستمرّا خرافه‏زدايى و اين به‏واقع وظيفه رهبران دينى است... مردم كه با اين عادات فكرى و آداب خرافاتشان دلخوشند و آن را ادامه مى‏دهند، دائماً بايد اينها تلنگر بخورند و تكان داده شوند...»

كتاب: انديشه عاشورا - عبد الكريم سروش

 نكته: خرافه يعنى: سخن پوچ و بيهوده - حديث نادرست. و در اصطلاح مردم جامعه ما خرافاتى به كسى مى‏گويند كه عقايد بى‏پايه‏اى دارد.

چند سالى است كه هنگام فرا رسيدن ماه محرّم و صفر مسؤولان امور دينى و اجتماعى، عزاداران حسينى را از خرافات منع كرده و بسيار تأكيد دارند كه مراسم عزادارى بايد منزّه از خرافات باشد. ولى فقط به يك مورد قمه زنى اشاره مى‏كنند؛ و مخالفان اقامه عزاى حسينى نيز به همان ايراد استناد كرده و مرتب فريادشان از خرافات بلند است؛ و علم غيب و عصمت امام و توسّل به او را نيز از خرافات به شمار مى‏آورند.

نكته قابل توجّه اين است كه كاربرد مطلق لفظ خرافات در مراسم عزادارى كه برخي از خوديها از روي دلسوزي به كار مي‌برند، با عث مي‌شود كه مغرضان را جري كرده و آنان را براي حمله به مقدّسات ما آماده‌تر كند. و در نهايت، جز تضعيف عزاداران و تزلزل در رفتار آنان ثمرى ندارد. بهتر آن است كه بدون كاربرد آن لفظ اگر فرضاً مواردى را نادرست مى‏دانيم آنها را يكى‏يكى برشمرده و اشكال و ايرادشان را ارائه دهيم تا با رشد آگاهى عزاداران، رفتار آنان نيز اصلاح شود.

 2 - تحريفات

«... محمّدى عراقى رئيس سازمان تبليغات اسلامى با بيان اين مطلب گفت: سال آينده همزمان با نوزدهمين سالگرد شهادت استاد مطهّرى يك كنگره داخلى براى بزرگداشت شخصيّت اين شهيد برگزار خواهد شد... برگزارى پنج اجلاس امر به معروف و نهى از منكر، و عاشورا در اصفهان، ولايت و عاشورا در يزد، تحريفات عاشورا را در شيراز، از جمله فعاليّتهاى دفتر سازمان تبليغات اسلامى... است».

روزنامه قدس - 30/1/76

 «... نبايد اجازه داد با به ميدان آمدن افسانه‏ها و پيرايه‏هايى كه هيچ نشانى از حقيقت ندارد، عاشورا از يك حقيقت به يك افسانه تاريخى بدل شود، و تحريف بر جاى واقعيّت نشيند... مباد مرثيه‏خوانان و روضه‏خوانان كارى كنند كه عاشورا به جاى يك نقطه روشن در تاريخ شيعه خاستگاه افسانه‏ها نمايانده شود».

روزنامه قدس - 18/2/76

 «اجلاس تحريفات عاشورا در سالن فجر شيراز با شركت فضلا، انديشمندان، روحانيّون، اساتيد دانشگاه و طلاّب علوم دينى برگزار شد. در اين اجلاس مقالاتى ارائه و قرائت شد».

روزنامه كيهان - 29/2/76

 نكته: تحريف، يعني كج نمودن و غير واقع جلوه دادن. تحريف در عاشورا يعنى تاريخ كربلا را مطابق واقع بيان نكردن، شخصيّتها، اهداف، حوادث و پيامهاى آن را تغيير دادن و مطابق سليقه و درك و فهم خود تفسير و توجيه كردن.

طرح تحريفات عاشورا در ماه محرّم و صفر هم مانند طرح خرافات در مراسم عزادارى است. زيرا معمولاً بدون اشاره به مورد خاص بيان مى‏شود. و اين، خود نوعى تهاجم فرهنگى به شيعه و مكتب پربار آن است. حمله به گروهى كه تاريخ خود را سينه به سينه به نسلهاى بعد مى‏سپارند؛ و اگر چنين رفتار نمى‏كردند حادثه‌ي كربلا هم مانند واقعه‌ي غدير، مورد انكار قرار مى‏گرفت، آن هم از سوي خوديها، نهايت ساده لوحي و ساده‌انگاري بوده و تهيّه و آماده سازي يك حربه‌ي كار به دست دشمن است..

ارزش و اعتبار خاصّ تاريخ كربلا به آن است كه همگانى است؛ و چنين تاريخى بيش از تواريخ ديگر از تحريف به‏دور مانده است. تاريخ انقلابات جهان با وجود رسانه‏هاى خبرى در مدّت بسيار كمى توسّط خودِ انقلابيّون تحريف و سانسور مى‏گردد. و اصول آن با تفسيرها و تأويلها تغيير مى‏كند. ولى اساس تاريخ قيام حسينى با وجود دشمنان سرسختى كه داشته بى‏هيچ تحريفى درخشنده‏تر از خورشيد در دلهاى خداجويان به امانت سپرده شده است.

 3 - بدعت

«بر اين بينش و اعتقاديم كه تنها خوبي انگيزه، در خوبي كار كفايت نمى‏كند. بلكه بايد كارى را كه انسان با انگيزه خوب انجام مى‏دهد پسنديده و معقول و مورد تأييد شرع باشد؛ و ما مى‏بينيم آن شيوه‏اى از عزادارى مورد تأييد شرع است كه در مبانى اسلامى وارد شده باشد. و امّا شيوه‏هايى را كه نه تأييد فعلى از طرف شرع دارد، و نه قولى و حتّى يك خبر ضعيف هم بر مباح بودن آنها وجود ندارد نبايد با عزادارى مقرون شود. آنچه باعث تأسّف و تأثّر مى‏شود اين است كه برخى از شيوه‏ها و كارهاى ناپسند را در مراسم عزادارى به حساب شرع مى‏گذارند و به عنوان عبادات و از اسباب تقرّب به خدا مطرح مى‏كنند... به‏علاوه مى‏بينيم كه كارهاى ياد شده نه موافق با سيره عقلا و نه موافق با سيره متشرّعه است؛ و بايد دانست اگر عملى را بدون دليل شرعى به دين نسبت دهيم آن بدعت و حرام محسوب است و بزرگترين گناه اين است كه انسان بدعت را به جاى مستحب به حساب آورد... ».

روزنامه اطّلاعات - 21/2/76

 نكته: لابد ما در بررسى و تحليل حركت رزمنده عاشقى كه در ميدان نبرد وقتى مى‏بيند ماشينهاى جنگى دشمن، متجاوزانه به سرزمينش يورش آورده‏اند، و او سلاحى جز نارنجك ندارد، و با سلاح خود به زير تانك دشمن مى‏رود تا شاهد تجاوز خصم نباشد، خواهيم گفت: چنين حركتى هيچ دليل شرعى و عقلى ندارد. تا كنون هيچيك از بزرگان دين و سرداران لشكر و سپاهيان جان بر كف ارتش و سپاه و بسيج دست به چنين كارى نزده‏اند. چون وقتى مى‏شود با يك آرپى‏جى تانكى را منهدم كرد و با انداختن نارنجكى زره‏پوشى را از كار انداخت، به خطر انداختن جان، هيچ ضرورتى ندارد؛ و آن را دفاع از اسلام و مسلمانان دانستن يك بدعت است.

عشق و معرفت مقوله ديگرى است. به چشم ببينيد كه با پاى برهنه آتش را با نام سالار شهيدان خاموش مى‏كنند. به چشم ببينيد كه با خاك پاى عزاداران حسينى دردها را درمان مى‏كنند. به چشم ببينيد كه...

تا كنون از هيچ عزادار حسينى در هيچ مجلسى شنيده نشده كه گفته باشد كارى را كه من انجام مى‏دهم يك وظيفه شرعى است؛ و از احكام دين مى‏باشد، تا ما عمل او را صحيح و يا بدعت بدانيم. پس نسبت دادن خرافات، تحريفات و بدعتها به عزاداران حسينى در باور ما از غفلت و مسامحه گويندگان و نويسندگان دينى، و از شيطنت و دشمنى خصم كينه‏توز است.

 

[1] - آتيلا پسيانى بازيگر تلويزيون و سينماى ايران داراى كيش مسيحيّت مى‏باشد.

[2] - مانند مسجد شيخ لطف اللّه در اصفهان.

[3] - اين در حالى‌است كه در بيشتر نوشته‏ها و سخنرانيها، تعزيه در رديف قمه‏زنى شمرده شده است.

 

ادامة مطلب

 

 




بازديد : 3783 بار
 
 
ثبت نام در سایت
شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 
گزارش کاربران
 
عضو شويد
ارسال کلمه عبور

 
عضويت:
امروز: 0
ديروز: 0
در انتظار: 0
مجموع کاربران:323
جديدترين کاربر: Leonida47Q

آمار بازديد:
 بازديد امروز : 452
 بارديد ديروز : 936
 بازديد کلي : 5859167
بيشترين تعداد آنلاين:
ميهمان: 170
اعضا: 0
مجموع: 170

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان: 0
اعضا: 0
مجموع: 0

اعضاي آنلاين:
نظرسنجی
صرف نظر از ظاهر سايت، مطالب را چگونه مي‌بينيد؟

عالي و جديد، ادامه دهيد
نسبتا خوب
تكرار حرف ديگران
موجه نيست
ادامه ندهيد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 115
نظرات : 9