.
مطالب ثابت سایت

هديه به منتظران گل نرگس

نقدی بر تفسیر و مفسران

هجوم آرام و خواب غفلت (نگرشی بر غوغای انفجار جمعیت)

سقیقه، تبلور وحدت یا تفرقه؟

نقدهايی بر کتب درسي دبستان

مشهورهاي بي اصل

برخی خیانتهای منافقانه در کتاب: «بیست و پنج سال سکوت علی»

گزارشي از تهاجم بر عزاداري و عاشوراي حسيني

نقدي بر مجله‌ي خانواده

مباحثی پیرامون امامت

نمي از كرانه‌‌هاي غدير


موضوعات سایت
کل موضوعات 23
کل ارسال ها 86
کل بازديد ها 602400
کل پاسخ ها 63
کل اعضا 324
آخرين 20 ارسال انجمن

چت آنلاین
ارسال شده توسط salmani در مورخه : پنجشنبه، 10 تير ماه ، 1395

وحدت وجود
ارسال شده توسط samad در مورخه : سه شنبه، 30 تير ماه ، 1394

اخراج تیر از پای امیر المومنین
ارسال شده توسط andalib در مورخه : يكشنبه، 26 بهمن ماه ، 1393

سوال/ تحریف یا ...
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : پنجشنبه، 22 اسفند ماه ، 1392

تصویری با موضوع امیر المؤمنین عل?
ارسال شده توسط taghvim در مورخه : جمعه، 17 خرداد ماه ، 1392

درباره "خيانتهاي منافقانه در «
ارسال شده توسط alef در مورخه : چهارشنبه، 27 دي ماه ، 1391

قرآن و تورات-انجیل
ارسال شده توسط moheb-mahdi در مورخه : سه شنبه، 5 دي ماه ، 1391

حدیث کساء به روايت جابر بن عبد ال?
ارسال شده توسط aletra در مورخه : يكشنبه، 26 آذر ماه ، 1391

بدترين خلق خدا در آخر الزمان!!
ارسال شده توسط sarbaz در مورخه : جمعه، 14 بهمن ماه ، 1390

داستان تير و پاي امير
ارسال شده توسط hedayati در مورخه : يكشنبه، 2 آبان ماه ، 1389

داغ فراق
ارسال شده توسط andalib در مورخه : شنبه، 11 ارديبهشت ماه ، 1389

فراخوان شعارهاي فاطميه
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

سخن از فاطمه گفتن!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : دوشنبه، 6 ارديبهشت ماه ، 1389

در سوگ همتاي علي عليه السّلام
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 1 ارديبهشت ماه ، 1389

امام فدايي دين است، يا اصل دين؟
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 2 دي ماه ، 1388

آسيبها و راهكارها در عزاداري
ارسال شده توسط andalib در مورخه : جمعه، 27 آذر ماه ، 1388

بر كرانه‌ي غدير
ارسال شده توسط andalib در مورخه : سه شنبه، 10 آذر ماه ، 1388

مگر غدير را فراموش كرده‌ايم؟!
ارسال شده توسط andalib در مورخه : چهارشنبه، 27 آبان ماه ، 1388

طرح جدید سایت
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

اصلاحيه
ارسال شده توسط admin در مورخه : سه شنبه، 26 آبان ماه ، 1388

تالار گفتمان جستجو

جستجو


جستجو در وب
جستجوی سايت

اندازه صفحه

100%
125%
150%
200%
250%
300%

   
   
 
  
تهاجم بر عزاداري6 - انتقاد و مخالفت با مراسم عزاداري
 
  

 

مقدمه

      دشمنان عاشورا در يك نگاه كوتاه

      راه‌هاي جلوگيري از عزاداري

الف: فعاليتهاي فرهنگي

ب: اعمال قدرت

     چند يادآوري

انواع امام‌شناسي‌ها

برداشت‌هايي از حادثه‌ي كربلا

معيار برداشت از حادثه‌ي كربلا

حادثه‌ي كربلا از ديد بيگانگان

چند نظر ديگر

شعارهاي انتخابي تحليل‌گران حادثه‌ي كربلا

مجالس عزاداري در ديدگاه تحليل‌گران

مخالفت با گريه بر سيّد الشّهدا

انتقاد و مخالفت با مراسم عزاداري حسيني

جلوگيري از عزاداران حسيني

      1- با نيروهاي دولتي

      2- با تدابير گوناگون

        الف: دولتي نمودن عزاداري

        ب: انتقال مراسم عزاداري به اماكن غير سنّتي

        ج: احياي شبيه‌خواني به شيوه‌ي جديد

        د: طرح موضوعات تازه

              1- خرافات

             2- تحريفات

              3- بدعت

              4- دعوت به وحدت

              5- هفته‌ي امر بمعروف و نهي از منكر

              6- نماز ظهر عاشورا

 

 

 

انتقاد و مخالفت با مراسم عزادارى حسينى

«اعمالى به نام حسين و عزادارى او انجام مى‏گيرد كه اصلاً روح اسلام از آن بيزار است، سينه‏زنيها، قمه‏زنيها، زنجير زنيها، علَم‏بازيها، نخل‏بستنها، حجله‏بستنها، شبيه درست‏كردنها، و تعزيه‏گرفتنها و... از نظر منطق صحيح نيست چه رسد از نظر اسلامى، بعضى از اين اعمال به‏قدرى چندش‏آور و ناراحت كننده است كه انسان را به ياد وحشيهاى دوران حجر مى‏اندازد... روحانى عاليقدرى وضع دسته‏هاى سينه‏زنى  و چگونگى شركت‏كنندگان آنچنانيش را بدين‏سان تشريح مى‏كرد: چهره‏اش زرد و رنجور است چون بهداشت صحيح و غذاى كامل نداشته، لباسش پاره است چون وضع مادّيش بد است و فقير است، به اطرافيانش تنه مى‏زند و فحش مى‏دهد چون تربيت ندارد و از انسانيّت عارى است چون تقوى و ايمان ندارد، آنگاه سينه مى‏زند آنهم چطور؟... گوينده‏ها و منبريها و روضه‏خوانها قبلاً خود را تربيت نكرده و از روح تقوى و فضيلت كمتر برخوردارند و ما از آنها به آخوندهاى خودرو تعبير مى‏كنيم، اين آخوندهاى خودرو فقط به مقدارى كه لباس و قيافه و محيط محدودشان اقتضا كند، رعايت تقوى را كرده وگرنه روضه منبر از نظر آنها دكّان است و دكّاندارى. متأسّفانه صدى نود از اين دسته مردمى بى‏سواد، جاهل، خودپسند، گرفتار رذائل اخلاقى و گاهى بى‏پروا از همه چيز هستند».

كتاب: سلام بر عاشورا - ف . صلواتى

«هر سال در ماه محرّم مليونها مردم مسلمان عزاى شهادت حسين عليه‏السّلام را از سر مى‏گيرند... براى خويشاوندان و اصحاب و پيروان مخلص و فداكار هر شهيدى محزون بودن امرى است طبيعى؛ البتّه اين نوع احساسات چندان ارزش اخلاقى ندارد و چيزى نيست جز ابراز عكس العمل فكر اقوام و خويشاوندان همدردان... اگر ما ديده يعنى فكر و نظر روشنى از مقصود حسين عليه‏السّلام نداشته باشيم و باز نوحه و ناله خود را در هر سالى كه از شهادتش مى‏گذرد تجديد كنيم و ادامه دهيم، نمى‏توانيم انتظار تقديرى از امام حسين عليه‏السّلام در روز قيامت داشته باشيم، و نه از نظر خدا ارزشى خواهد داشت».

كتاب: حسين رمز حقيقت و مظهر آزادگى - عبد الأعلى مودودى

 «به اعتقاد من در اين قصّه (عاشورا) جنبه‏هاى احساسى را بر جنبه‏هايى كه مى‏توانست در اطرافش تعقّل و انديشه و تفكّر به‏وجود آيد، به عبارت ديگر فرم را بر معنا ترجيح دادند... شايد اصولاً معناى واقعى عاشورا درك نشده باشد، و به عكس فوران احساسات و هيجانات و حالاتى را مى‏بينيم كه خواه ناخواه در همه مراسم مذهبى كم و بيش ديده مى‏شود، و اين احساسات و هيجانات همه مسائل ديگر را تحت الشّعاع خود قرار داده، و در طول تاريخ رفتارهايى به‏وجود آورده است كه شايد اصلاً با خود اسلام هم موافقتى نداشته باشد؛ مانند قمه‏زنى يا مسائل ديگرى كه در جامعه ما به‏تدريج حالت عادى به‏خود گرفته است».

كتاب: انديشه عاشورا - توسّلى

 «انسان احساس مى‏كند كه روضه‏ها و حتّى ذكر مصيبتها از خصلت تسلّى‏بخش به سمت تهاجمى شدن تحوّل يافته است... من فكر مى‏كنم سازمان مجاهدين خلق در ايجاد اين تحوّل خيلى مؤثّر بوده است. اينها به‏هر حال احتياج به مبارز و مجاهد و چريك داشته‏اند... لذا عنصر فديه و فداكارى را در فرهنگ عاشورا برجسته كرده‏اند... و هنوز كه هنوز است تعبير عاشورايى عمل كردن را به‏كار مى‏برند».

كتاب: انديشه عاشورا - حجّاريان

 «گفتم بروم به مجلس روضه‏اى، از همين روضه‏ها كه همه جا هست و صدايش از هر كوچه و خانه امشب بلند است. ديدم ايمان و تعصّب من به عظمت و كار حسين بيش از آن است كه بتوانم آن همه تحقيرها را بشنوم و تحمّل كنم، منصرف شدم».

كتاب: امام حسين عليه‏السّلام - على شريعتى

 «براى پاره‏اى از مردم، همين عزادارى و اين مراسم به جاى اينكه منبّه آنها شود گاهى خواب‏آور مى‏شود؛ گاه توجيه كننده كار زشتشان مى‏شود؛ گاه آن دغدغه‏هاى وجدانشان را تخفيف مى‏دهد... به همين دليل هم بايد هميشه اين تذكّر را داد كه مبادا اين امور به صورت عادت در آيند و تأثير خودشان را از دست بدهند... خوب در مسأله عاشورا هم بايد اين فكر را كرد، اينكه بايد نو شود و اين نو شدن ما را از غفلت و ناپختگى در بياورد. اگر به صورت يك سنّت تقليدى تكرارى هميشگى در آمد خداى ناكرده گاهى ممكن است نتيجه معكوس هم بدهد».

كتاب: انديشه عاشورا - عبد الكريم سروش

 «... مردم بايد بدانند عزادارى چيست و چرا عزادارى مى‏كنيم. آيا عزادارى فقط يك ثواب است؟ يا فقط يك توسّل است؟ يا احياى يك تاريخ و تداوم يك انقلاب است؟... غالباً عزادارى محرّم در اذهان عامّه به عنوان يك ثواب مطرح است، و از اين ديدگاه كه عزادارى تداوم يك انقلاب و احياى يك تاريخ و ابديّت بخشيدن به يك قيام است كمتر به آن نگاه مى‏شود. اينها جهات ناشناخته عزادارى است... عزادارى در حال حاضر معمولاً محدود به پيروان مكتب اهل بيت (عليهم السّلام) است. ولى اگر ما جنبه‏هاى اصليش را زنده كرده و تداوم ببخشيم، اهل سنّت هم در آن شريك مى‏شوند... مسائلى را كه حذف آنها با تفكّر مردم مغايرت دارد حذف نكنيم؛ و با آن مبارزه نكنيم، بلكه روشنگرى كنيم... موضعگيرى در مقابل آنها اثرات منفى به‏بار مى‏آورد و بهانه آفرين مى‏شود... موارد استثنايى هم وجود دارد كه بايد با آنها مبارزه شود، ولى اين موارد زياد نيست، قمه‏زنى را به عنوان نمونه‏اى از اين موارد استثنايى مى‏توان مثال زد، يا مسأله حركت روى آتش، يا شنيده‏ام كه در بعضى از جاها عقيده بر اين است كه مراسم عزادارى آنقدر اهمّيّت دارد كه مردم را از نماز و روزه بى‏نياز مى‏كند... يا اينكه مى‏گويند اگر شما امام حسين را داشته باشيد نماز هم نخوانديد نخوانديد».

كتاب: انديشه عاشورا - ناصر مكارم شيرازى

 «مردم بايد روضه راست بشنوند تا معارفشان، سطح فكرشان بالا بيايد و بدانند كه اگر روحشان در يك كلمه اهتزاز پيدا كرد، يعنى با روح حسين‏بن على هماهنگ شد و در نتيجه اشكى ولو ذرّه‏اى از چشمشان بيرون آمد واقعاً مقام بزرگى است. امّا اشكى كه از راه قصّابى كردن بيرون بيايد اگر يك دريا هم باشد ارزشى ندارد... نقطه ضعف در عزادارى عوام النّاسند كه تحريفها را مى‏پذيرند...»

كتاب: حماسه حسينى - مرتضى مطهّرى

 «بايد گفت تكاليف شرعى بدون حكمت نيست. منظور اين نبوده كه همدردى و تسليتى باشد براى خاندان پيغمبر؛ به‏قول روضه‏خوانها زهرا را خوشحال بكنيم؛ خيال مى‏كنيم هر اندازه ما گريه بكنيم تسلّى خاطر بيشترى براى حضرت رسول و حضرت زهرا هست، چقدر در اين صورت ما حضرت رسول و حضرت زهرا و حضرت امير را كه هميشه آرزوى شهادت مى‏كشيدند و فخر خود مى‏دانستند كوچك كرديم، و خيال مى‏كنيم هنوز بعد از 1320 سال در حال جزع و فزع مى‏باشند؛ بلكه مقصود اين است كه داستان كربلا به‏صورت يك مكتب تعليمى و تربيتى هميشه زنده بماند».

كتاب: چكيده مقالات دوّمين كنگره بين‏المللى امام خمينى و فرهنگ عاشورا - سيّد محمّدعلى ايازى

 «بررسى اجمالى آثار اين دسته از نويسندگان شيعه، نشان مى‏دهد كه آنان از اين‏كه مراسم عزادارى عاشورا، روح انقلابى و اثربخش خود را در اثر ورود پاره‏اى از خرافات و تكلّفات بى‏معنى به داخل مراسم و ستايشها و پيامهاى تبليغى بى‏محتواى واعظان و نيز اشعار و مراثى منحط و بى روح نوحه‏خوانان از دست داده بود، سخت متأثّر بوده‏اند. وجود پاره‏اى از سنّتهاى بى‏ريشه عزادارى مانند: قمه‏زنى، زنجير زنى، و به طور كلّى خودآزارى نيز در ميان شيعيان آنان را شديداً آزار مى‏داد».

كتاب: چكيده مقالات دوّمين كنگره بين المللى امام خمينى و فرهنگ عاشورا - محمّد حكيم پور

 «غير از عزادارى مسائل ديگرى مانند الهامات عاشورا و پيامها خطبه‏ها شعارها اشعارى كه خوانده مى‏شود بايد زنده بمانند و طورى نباشد كه كارها منحصر به گريه باشد».

ماهنامه صبح - 1/3/75

 «زمان آن فرا رسيده است كه از اشعار از گفتار و از روضه‏خوانيهايى كه فاقد ارزش دينى مى‏باشند توسّط سازمانها و مراكز مسؤول جلوگيرى به عمل آيد، و فرهنگ روضه‏خوانى اصولى در جامعه بالا برود».

روزنامه اطّلاعات - 23/1/76 مرتضى خوئى

 «محرّم عزادار است و سيه‏پوش و پاى برهنه، نه انتظار ظاهرهاى فريبنده دارد و نه حوصله تظاهرهاى بى روح، آنچه محرّم را در گذر زمان نگه داشته همين سادگى و بى پيرايگى و بى ريايى بوده است... تبليغات زايد و بى روح و افزودن بر شعار و اندازه علم و كتل و طبل و شيپور و جريده و جز آن نه فقط حضور عزادار را افزون‏تر نمى‏كند بلكه هم از آن مى‏كاهد... عزادارى هرچه بى رياتر باشد به حقيقت عزادارى نزديك‏تر است... محرّم ماهى براى همه مسلمانان و عاشورا روزى براى همه مسلمانان است، و تاريخ نيز گواهى مى‏دهد كه در اين روز هم سنّى و هم شيعه عزادارى مى‏كرده‏اند؛ و البتّه امروز نيز چنين است. بر اين پايه نبايد اجازه داد با به ميدان آمدن افسانه‏ها و پيرايه‏هايى كه هيچ نشانى از حقيقت ندارد عاشورا از يك حقيقت به يك افسانه تاريخى بدل شود و تحريف بر جاى واقعيّت نشيند... مباد مرثيه خوانان و روضه‏خوانان كارى كنند كه عاشورا به جاى يك نقطه روشن در تاريخ شيعه خواستگاه افسانه‏ها نمايانده شود كه اين گناه هرگز بخشودنى نيست. مباد با كارهايى ناپسند چون قمه زدن صورت خراشيدن چهره بر زمين ساييدن قفل از بدن آويختن و كارهايى ناسزا از اين دست آبروى همان مكتبى تهديد شود كه حسين (ع) خود را فداى آن كرده است... نتوان بر مركب گناه نشست و اسب بدعت و خروج از آداب درست دينى را دوانيد و سرانجام به منزلگاه خشنودى خداوند رسيد».

روزنامه قدس - 18/2/76

 «سازمان تبليغات اسلامى... با صدور اطّلاعيّه‏اى توصيه‏هاى لازم را در باره رعايت حرمت ايّام نهضت خونين عاشوراى حسينى اعلام كرد... مردم را از اعمال خرافى كه موجب وهن اسلام است توجيه نماييد، تأكيد بر عزادارى به شكل سنّتى و تبيين روشهاى صحيح و منطبق با واقعيّات... حضور منسجم و پرشور خود در مجالس عزادارى و سوگوارى به دور از پيرايه‏ها و تندرويها كه با مرام تشيّع منافات دارد توطئه‏هاى دشمنان اسلام را خنثى نمايند، در طول برگزارى مراسم نظم و انضباط و حفظ شعائر اسلامى را رعايت نمايند. از هزينه‏هاى سنگين و غير ضرورى و هر گونه اسراف و تبذير پرهيز نمايند».

روزنامه جمهورى اسلامى - 17/2/76

 «براى مصون ماندن فرهنگ عاشورا از آفات و خرافات سازمان تبليغات اسلامى چه كرده است؟ ج: هدف از عزادارى در عاشورا مطرح كردن هدف امام حسين (ع) است. بايد تمام شعارها نوحه‏ها برنامه‏ها و رفتارهاى عزاداران حسينى منظّم حساب شده متين و در جهت هدف امام حسين (ع) باشد. مثلاً قبل از انقلاب در قم اين نوحه حماسى خوانده مى‏شد: قم شده كربلا، فيضيّه قتلگاه، شد موسم يارى مولانا خمينى».

روزنامه كيهان - 21/2/76

«بايد در مراسم... از انجام كارهاى ناشايست... مانند: شعرهاى داراى مضامين باطل در تعزيه‏ها و قمه زنى و قفل بر تن كردن و خون‏آلود كردن سر و صورت در مراسم عزاى عاشورا و سينه خيز براى زيارت رفتن امامان و امثال اينها پرهيز شود. زيرا اين كارها دستاويزى به دست دشمنان تشيّع و عوامل مزدور بنگاههاى استكبارى خواهد داد تا همه مراسم مفيد و سازنده حسينى را زير سؤال ببرند، و خوب است پيروان امام حسين عليه‏السّلام به جاى قمه زنى و امثال آن با الهام از فلسفه عاشورا و قيام امام حسين آماده نثار خون خود در مبارزه با ظلم ظالمان و يزيديان زمان باشند؛ و يا اينكه آنرا به بيمارانى كه به خون نياز دارند اهدا كنند... لازم است روشهاى عزادارى و مراسم سوگوارى در هر زمان متناسب و هماهنگ با تكامل ذهنى جامعه آن زمان باشد و با تحوّل و تغيير آن بايد مراسم تحوّل و تغيير پيدا كند و هماهنگ با ذهنيّت كنونى جامعه شود».

روزنامه اطّلاعات - 21/2/76

 نكته: پيش از پرداختن به بحث پيرامون انگيزه‏هاى انتقاد و مخالفت با مراسم عزادارى، تذّكر اين نكته ضرورت دارد كه، ما در جامعه‏اى زندگى مى‏كنيم كه مردم آن پايبند آداب و رسوم گوناگونى هستند. برخى از آنها برگرفته از آيين اسلام، و پاره‏اى برگرفته از آيينهاى زردشت، مسيحيّت و يهوديّت و... مى‏باشند كه به بعضى از آنها اشاره مى‏كنيم:

عدد سيزده را نحس دانستن و به همان مناسبت روز سيزده فروردين ماه را نحس شمردن و از خانه خارج شدن براى دور ماندن از نحوست آن؛ شب چهارشنبه سورى از روى آتش پريدن و فال‏گوش ايستادن؛ خواستگارى، بله‏برون، نامزدى، شيربها، سفره عقد و تشريفات آن در عروسيها؛ سفره هفت‏سين در تحويل سال نو؛ دسته گل بردن بر سر مزار؛ صليب آويزان كردن به گردن و آينه ماشين؛ نعل كوبيدن بر سر در خانه[1]؛ تخم مرغ شكستن در رفع چشم زخم؛ روحانى دانستن دانشجويان علوم دينى و مبلّغان مذهبى؛ طبابت كردن همه‌ي خلايق؛ صاحب نظر بودن همه در مسائل اجتماعى، سياسى، فرهنگى و دينى؛ متّحد الشّكل شدن در معمارى، لباس، روابط اجتماعى، ورزش، آموزش و پرورش، انتخابات، و... با دنياى غرب و... ؛ چاپلوسى؛ اسراف در ميهمانى‏ها و جشنها؛ و تقليدهاى كوركورانه.

آداب و رسومى كه از آنها نام برديم در جامعه ما بسيار رواج دارد. ناگفته پيداست كه برخى از آنها خرافه و برخى سنّتهاى نابجاست. ولى بسيارى از انديشمندان و روشنفكرانى كه به انتقاد از مراسم عزادارى پرداخته و يا با آن به مخالفت برخاسته‏اند هيچكدام نه تنها به مبارزه با شب چهارشنبه سورى و يا سيزده‌بدر نپرداخته‌اند، بلكه به عنوان سنّتهاى ملّى مدافع آنها هم بوده‏اند؛ و سيزده نوروز از تعطيلات رسمى كشور است كه احدي جرأت مخالفت با آن و يا حاشيه زدن به آن‌را ندارد. و سفره هفت‏سين و... بسيار مورد تأكيد و تبليغ رسانه‏هاى گروهى است.

راستى چه اتّفاقى افتاده كه علاوه بر ساده‌دلان و خود باختگان فرهنگي ما، همه‌ي نويسندگان و روشنفكران غرب‏گرا و شرق‏گرا دلسوز جامعه شيعه شده و با تلاشهاى مستمرّ خود در صدد زدودن خرافات و سنّتهاى بى‏ريشه و تحريفات و افسانه‏تراشى از مجالس عزادارى شده‏اند؟

خيرخواهى و حسن نيّت منتقدان متعهّد و متديّن، در اصلاح امور و اعتقادات ديني، بسيار قابل تقدير است. گرچه با كچ‌سليقگي توأم بوده و در نحوه انتقاد آنان ايرادهاي فاحشي به چشم مى‏خورد. چون انتقاد آنان در مجامع روشنفكرى، موجى عليه عزادارى به‏راه انداخته و دستاويزي براي دشمنان شده است. اين بزرگواران، به جاى شركت در مجالس عزادارى و تعليم و تبليغ درست از دين و مذهب، و ارائه‌ي راهكارهاى درست در عزاى حسينى، ترجيح داده‌اند در انجمن‌هاي عمومي همچون انجمن اسلامى دانشجويان و يا مهندسان و دفتر تبليغات و... به ايراد و اشكال پيرامون مجالس عوام بپردازند؛ و در واقع ايشان هستند كه ندانسته، بهانه به دست دشمن داده و دشمن را در مقابل شيعه، جري و بي‌پروا نموده‌اند. و كسانى با انتقادات آنان آشنا شده‏اند كه اكثراً به دنبال وهن مذهب بوده و در مجالس عزا شركت نمي‏كنند تا به اصلاح مجالس خود بپردازند. اين شيوه‌ي نادرست از گرفتاريهاى بزرگ قرن ماست.

امروزه بيشتر صاحبنظران براى خود اعوان و انصارى تدراك ديده و تريبونى را به‏خود اختصاص داده و در ردّ مخالفان خود به گفتگويى يك‏جانبه مى‏پردازند، و مخالفانشان نيز هركدام در شهر و ديار خود متقابلاً با همان شيوه، در ردّ آنان به تبليغ مى‏پردازند؛ و از مناظره و بحثهاى علمى به دور از تعصّب چندان خبرى نيست.

برخوردهاى سليقه‏اى، نه علمى است و نه تاريخى؛ و منتقدان بى‏تعهّدى كه سليقه‌ي خود را بهترين راه پنداشته، و بر آن پاى فشرده‏اند از توجّه به ابعاد مختلف مسائل غافل مانده‏اند. به عنوان مثال:

مراسمى در روز عاشورا توسّط شيعيان هند برگزار مى‏شود كه بسيار قابل توجّه است. آنها مقدار زيادى هيزم را جمع‏آورى كرده و آتش مى‏زنند پس از آنكه آتش گل انداخت عزاداران حسينى تنها به نام مقدّس حضرت اباعبداللّه الحسين  عليه‏السلام با پاى برهنه به روى آتش رفته و با گامهاى استوار خود آتش سرخ را خاموش مى‏كنند. در آن صحنه شگفت آور، كوچك و بزرگ و پير و جوان فقط نام امام حسين  عليه‏السلام را بر زبان دارند نه چيز ديگر.

حال اگر مراسم بالا در نزد فردى ساده انديش مطرح شود بدون مقدّمه خواهد گفت:

رفتن در ميان آتش شرعاً و عقلاً درست نمى‏باشد. و باعث سرشكستگى اسلام و مسلمين است. اين‏چنين رسمهايى در ميان طوايف بدوى و عصر حجر هم نبوده. بدعت است و اجتناب از آن واجب است.

ولى اگر گفته شود كه اين عمل نوعي اعجاز از ساحت قدس حسيني‌است، و طىّ اين مراسم پاى هيچكس نمى‏سوزد و تاول نمى‏زند؛ و قشر عظيمى از پيروان اديان و مذاهب مختلف هند از دور و نزديك شاهد عينى مراسم هستند، و هر ساله جمع بسيارى از فرق مختلف به حقّانيّت شيعه پى برده و طرفدار مكتب تشيّع مى‏گردند؛ آنگاه هر فرد منصف و آگاهى به اين نتيجه خواهد رسيد كه: برپايى چنين مراسمى باعث روشن شدن حقّانيّت تشيّع و پيشرفت شيعه كه همان اسلام ناب محمّدى است مى‏باشد. و بايد همه‌ي گزارشگران و نويسندگان در مراسم مذكور حضور پيدا كنند و مراسم ياد شده را مستقيماً از شبكه‏هاى سراسرى در معرض ديد جهانيان قرار دهند. علاوه بر آن، مراسم بالا را مى‏توان مؤيّدى دانست بر مفهوم روايتى كه فرموده‏اند: اگر قطره اشكى كه در مصيبت حضرت سيّد الشّهداء  عليه‏السلام ريخته شده در جهنّم بيفتد آتش جهنّم را خاموش مى‏كند.

برپايى مراسم عزادارى حسينى به گروه خاصّى از افراد جامعه اختصاص ندارد، و همه‌ي اقشار از زن و مرد، كارگر و كشاورز، عالم و جاهل، فقير و غنى، كاسب و كارمند، استاد و دانشجو و... از هيچ كوششى در اقامه عزاى حسينى دريغ نداشته‏اند؛ و طبعاً مراسمى كه در طول نزديك به 1400 سال، فراز و نشيبهايى را پشت سر گذارده دگرگونيهاى زيادى در آن رخ داده است كه بررسى علل و عوامل آنها كار سهل و آسانى نيست.

هر گروهى با طرز تفكّر و روحيّه‌ي خاصّ خود مى‏خواهد از مجالس عزاى حسينى بهره ببرد: انقلابيّون مسلمان در صدد توجيه قيام حسينى براى برپايى حكومت هستند؛ علماى اخلاق به بررسى تصاوير زيباى كمال انسانى در واقعه كربلا مى‏پردازند؛ جامعه‏شناسان در پى علل قيام و شكست ظاهرى آن مى‏باشند؛ فضيلت‏طلبان به استناد روايات معتبر سعى در برپايى مجلس عزا دارند؛ دلباختگان حسينى فريادهاى جانسوز از دل بر آورده و به سر و روى خود مى‏زنند؛ و مخالفان دين و شريعت همچون يهود لجوج به اشكال تراشى و بهانه‏جويى سرگرمند، كه در اين رهگذر، برخي خوديها نيز ندانسته، آب را به آسياب دشمن مي‌ريزند.

در دنيايى كه ما در آن زندگى مى‏كنيم دشمنى‏ها ابعاد تازه‏اى پيدا كرده و هر روز مخالفان اسلام ترفندهاى تازه‏اى را در راه مبارزه با اسلام و مسلمانان بكار مى‏برند. آنها با فيلم گرفتن از حجاب زنان مسلمان، قربانى كردن حجّاج در منى، تشييع پيكر بزرگان دين، و عزاداران حسينى، به تمسخر آنان پرداخته و به يك جنگ تبليغى تمام عيار عليه اسلام و مسلمين دست زده‏اند. آنها به خوبى از تأثير مراسم عزادارى در ميان شيعيان اطّلاع دارند و همه تلاششان در اين است كه آن را به تعطيلى بكشانند.

دشمنان ما مى‏توانند با گردش دوربين در ميان تظاهر كنندگان و صفوف نماز گزاران و نمايندگان مجلس و عزاداران حسينى از صحنه‏هايى فيلم تهيّه كنند كه هر بيننده‏اى از آن تنفّر داشته باشد. و اگر  ما، در جهت منافع آنان حركت كنيم، همه‌ي آداب و رسوممان نه تنها پسنديده خواهد شد، بلكه از برترين آداب و رسوم ملّتها به شمار خواهد آمد؛ و سفراى خارجى نيز در آن مراسم شركت خواهند كرد. امّا اگر به استقلال اعتقادي خود بينديشيم حجابمان مضحك است، قربانى كردن حجّاجمان قساوت قلب است، تشييع پيكر رهبرمان مرده‏پرستى است، و عزاداريمان نيز، هم مرده پرستي‌است، هم خرافات است، هم نشان از خشونت و خودآزاري دارد و هم برنامه‌ي پر هزينه‏اى[2] است.


[1] - به نقلى پس از شهادت حضرت اباعبداللّه الحسين  عليه‏السلام لشكريان عمر سعد كه با اسب بر بدن مطهّر حضرت تاخته بودند، نعلهاى اسبهاى خود را از باب افتخار و تبرّك جستن به در خانه‏ها نصب كردند؛ و از آن به بعد اين رسم ناهنجار رواج يافت. امروز نيز برخى از مردم، ناآگاهانه نعلهاى زينتى ساخته و به درها مى‏كوبند.

[2] - برخى از ساده‏لوحان گفته‏اند: بهتر است آنچه را كه مردم مى‏خواهند در مجلس عزادارى هزينه كنند جمع‏آورى كرده و به مصرف نيازمندان برسانند در صورتى كه همان گويندگان پولهاى كلانى را براى جشنهاى ملّى و ميهنى هزينه مى‏كنند.

 

ادامة مطلب

 





بازديد : 3526 بار
 
 
ثبت نام در سایت
شناسه :
نام اصلي:
ايميل:
تايپ مجدد:
گذرواژه:
تايپ مجدد:
 
گزارش کاربران
 
عضو شويد
ارسال کلمه عبور

 
عضويت:
امروز: 0
ديروز: 0
در انتظار: 0
مجموع کاربران:323
جديدترين کاربر: Leonida47Q

آمار بازديد:
 بازديد امروز : 463
 بارديد ديروز : 936
 بازديد کلي : 5859178
بيشترين تعداد آنلاين:
ميهمان: 170
اعضا: 0
مجموع: 170

وضعيت آنلاين ها :
ميهمان: 0
اعضا: 0
مجموع: 0

اعضاي آنلاين:
نظرسنجی
صرف نظر از ظاهر سايت، مطالب را چگونه مي‌بينيد؟

عالي و جديد، ادامه دهيد
نسبتا خوب
تكرار حرف ديگران
موجه نيست
ادامه ندهيد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 115
نظرات : 9